REKLAMA

41-latka padła ofiarą oszustwa. Policja apeluje o ostrożność

POWIAT BRZOZOWSKI / PODKARPACIE. Policjanci ostrzegają przed oszustwami przy wykorzystaniu metody spoofingu. Przestępcy korzystają z oprogramowania umożliwiającego zmianę numeru telefonu lub nazwy abonenta. W ten sposób oszuści podszywają się pod konsultantów bankowych lub przedstawicieli operatorów sieci komórkowych, a nawet policjantów. Nie dajmy się zwieść i oszukać! W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.

smartphone-ge49be5d5a_1280

Spoofing telefoniczny to coraz bardziej popularne i powszechnie stosowane oszustwo polegające na podszywaniu się przestępców pod przedstawicieli instytucji, przy wykorzystaniu numerów abonenckich tych podmiotów.

W czasie połączenia telefonicznego, przestępcy manipulują rozmową, by wyłudzić dane oraz hasła dostępowe do kont internetowych ofiary, a także pieniądze. Wyświetlany na ekranie telefonu numer dedykowany dla banku lub innej instytucji, sprzyja wiarygodności oszustów. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Wczoraj przekonała się o tym 41-letnia mieszkanka powiatu brzozowskiego. Kobieta była przekonana, że rozmawia z pracownicą instytucji, której numer się wyświetlał na ekranie. Wstępnie z rozmowy dowiedziała się, że jej dane osobowe wyciekły z banku, w którym pokrzywdzona posiada swój rachunek. Pracownica dodała, że sprawą zajmuje się policja.

Następnie rozmowa została przełączona do rzekomego inspektora policji, który zajmuje się tą sprawą. W dalszej części „policjant” tak manipulował rozmową, że kobieta będąc przekonana o tym, że padła ofiarą wyłudzenia danych osobowych wybrała ze swojego konta wszystkie pieniądze i instruowana telefonicznie wpłacała je do wpłatomatu na rachunek, gdzie oszczędności jej życia miały być bezpieczne.

Na szczęście pracownica banku w pewnym momencie zainterweniowała i pokrzywdzona nie zdążyła wpłacić wszystkich pieniędzy. Wówczas dopiero została uświadomiona, że padła ofiara oszustwa.   

Pamiętajmy, że każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Zawsze najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

Policjanci apelują o ostrożność przy tego typu kontaktach. Pamiętajmy, by zawsze podczas rozmów z nieznajomymi, kierować się zasadą ograniczonego zaufania, zwłaszcza jeśli chodzi o pieniądze, czy nasze dane osobowe.

źródło: KPP Brzozów

07-02-2022

Udostępnij ten artykuł znajomym:






Zaloguj się aby dodać komentarz


| Logowanie

Pokaż więcej komentarzy (0)

Komentarze niezarejestrowanych czytelników: