REKLAMA

Czy obsługa terminala płatniczego jest skomplikowana? Odpowiadamy!

Terminale płatnicze są obecne w coraz większej liczbie punktów handlowych w Polsce, a z każdym rokiem liczba osób korzystających z płatności elektronicznych rośnie. To przede wszystkim zasługa wygody i prędkości transakcji bezgotówkowych. Niektórzy przedsiębiorcy mogą mieć obawy przed wprowadzeniem takiego rozwiązania – warto jednak podkreślić, że obsługa terminala płatniczego jest bardzo prosta.

Rodzaje terminali płatniczych

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów terminali płatniczych, które różnią się designem, wielkością, a także sposobem obsługi. Podstawowy podział rozróżnia terminale przenośne i stacjonarne. Pierwsze z nich pozwalają na przyjmowanie płatności w praktycznie dowolnym miejscu – należy jednak pamiętać, że do ich działania potrzebna jest łączność z internetem bezprzewodowym. Są one zazwyczaj mniejsze i lżejsze od urządzeń stacjonarnych.
Terminal stacjonarny jest z kolei instalowany w konkretnym miejscu, na przykład w sklepie. To najpopularniejszy rodzaj urządzeń do przyjmowania płatności elektronicznych, który znajduje zastosowanie w praktycznie każdej branży. Aby mógł on działać poprawnie, niezbędny jest także dostęp do prądu.
Warto przy tym wyróżnić także terminale w postaci aplikacji na smartfony.

Obsługa terminala płatniczego z perspektywy klienta

Obsługa terminala płatniczego przy płatności jest bardzo prosta – w zdecydowanej większości urządzenia są dość intuicyjne w użytkowaniu. To szczególnie łatwe przy płatnościach zbliżeniowych, gdzie nie ma potrzeby wpisywania kodu PIN czy odpowiedniego „przejechania” kartą. Wystarczy przyłożyć kartę do terminala i poczekać na charakterystyczny sygnał informujący o tym, że płatność się udała. W przypadku kwot wyższych niż 100 zł lub po przekroczeniu kilku mniejszych transakcji dziennie może być wymagane wprowadzenie kodu PIN. Wszystkie terminale – bez względu na markę i rodzaj – działają w bardzo podobny sposób. Różnice mogą jednak dotyczyć obsługiwanych metod płatności: aktualnie coraz więcej sprzętów przyjmuje nie tylko karty czy smartfony z NFC, lecz także m.in. kody Blik.

Obsługa terminala płatniczego od strony pracownika

Również z perspektywy pracownika nie jest to trudne zadanie – prosty interfejs sprawia, że przyjmowanie płatności przebiega szybko i bezproblemowo. W przypadku transakcji zbliżeniowych na większości urządzeń wystarczy wybrać opcję „sprzedaż”. Kolejnym krokiem jest wpisanie kwoty oraz zatwierdzenie jej odpowiednim przyciskiem. Klient może wtedy zbliżyć kartę, telefon lub inne urządzenie mobilne i dokonać płatności. Jeżeli transakcja przebiegła pomyślnie, pojawi się kod autoryzacyjny, a urządzenie wydrukuje potwierdzenie. W przypadku gdy klient chce otrzymać potwierdzenie na końcu operacji, należy jeszcze raz wcisnąć przycisk „OK”.

1_brz

Artykuł sponsorowany
materiały nadesłane

13-04-2023

Udostępnij ten artykuł znajomym: